Kebaikan Yang Boleh Diperoleh Jika Ber-Blog!
POSTED ON 09 October 2011 AT Sunday, October 09, 2011 \ leave a comment (0)
Assalamualaikum! Sorry lama tak update blog. Padahal baru 2 hari pun haha. Okay-okay, sebelum saya start ceramah saya hari ini. Tadi saya cek mata dan saya disahkan rabun jauh! Huahuahua, inilah terlampau berblogging kan? Sampai mata pun kena effect hoho. 


Merujuk kepada statistik yang direka EB, lebih daripada 1000 blog wujud di Malaysia sahaja. Sememangnya ini menunjukkan meningkatnya kesedaran rakyat Malaysia dengan kepentingan teknlogi maklumat. Pelbagai jenis blog yang terdapat di Malaysia ini, antaranya teknologi, fesyen, politik, isu semasa, personal dan perniagaan. Walaubagaimanapun, masih belum ramai orang tahu kebaikan ber-blog ini. Jom saya sebut satu persatu :)

KEBAIKAN MEMPUNYAI BLOG!

  • Melatih minda untuk berfikir. Yelah, kita mesti fikir dahulu kan before buat post baru? Takkan main hantam jek kan.
  • Melatih kemahiran menulis dan menaip. Dengan syarat bahasa mesti betul, bukan bahasa rojak seperti "itew mencik kat awok!" -.-
  • Menyimpan diari online. Nanti bila kita dah tua kita boleh baca balik kenangan time kita muda-muda dulu, tak gitu?
  • Menjana pendapatan sampingan. Ini bagi blog perniagaan yang membantu dikenali pelanggan. Juga, blogger yang mendaftar dengan Nuffnang.
  • Meluahkan perasaan. Kebanyakan blogger lebih suka update post mengenai perasaan atau aktiviti harian mereka.
  • Mendapat rakan baru. Kan sekarang famous widget "shoutbox"? So, sambil-sambil blogwalking dapatlah kenalan rakan baru.
  • Meningkatkan daya kretiviti. Yelah, setiap blogger nak blog yang lawa, comel, kawaii dan hensem seperti paras muka tuannya bukan? So, dengan blog kita akan lebih kretif mereka sesuatu benda. 

Lagi? Ada lagi? Korang tambah-tambahkan lagi la ya. Macam mana? Komen jek entri ini. So, best kan ada blog? hihi.