Tips for your blog.
POSTED ON 07 October 2011 AT Friday, October 07, 2011 \ leave a comment (6)
*GOOGLE*

Assalamualaikum dan hai! Lama sudah saya tak update blog kan? Sorry, saya busy dengan PMR! woah :) Hari ini saya rajin nak buat tips untuk blog. Saya tahu saya belum pakar dalam blog-blog ini. Tapi saya nak kongsi sedikit tips untuk freshie-freshie macam saya. Jom baca!

1. Lagu MP3
Mahu pasang lagu? Hm, kalau nak pasang pun janganlah pasang lagu yang "membingitkan" telinga "menyesakkan" otak -,- Contoh: Extravaganza-Bunkface. Bukan apa, kalau blogger tengah blogwalking and buka 3 or more tabs sekaligus, lagu itu akan macam rojak tahu? Situ sini sana lagu. Tak ke hodoh itu? So lebih baik pakai lagu slow atau tak pakai langsung!

2. Widget
Tak salah if nak cantikkan blog. Tapi janganlah terlampau KAWAII or SEMAK! Kalau kita terlalu banyak simpan widget dalam blog, blog kita akan lambat loading dan reader akan malas baca. Korang boleh buang widget macam -masa, -kalander, -aquarium, -lagu. Tak payah letak! Cepat loading ramai blogwalking.

3. Tulisan Syok Sendiri
Hoho. Maaf if saya over -,- Korang nak tahu tulisan SYOK SENDIRI macam mana? Contoh: "h3lL0 n4M@ s@Ya Spon9eBOb" atau pun "Iteww neyh chanteq taw, tulisan iteww pun comeyh bikin julink." Menyampah tak? Geram tak? So jangan buat!

4. Perkataan !@#$^&*()
Hm, kadang-kadang kalau kita marah kita mesti luahkan dekat blog kan? If marah sangat pun janganlah guna perkataan yang kasar. Nak caci hina? Boleh tapi tak perlulah nak maki. Contoh "dasar b*tch! S*al baik kau pergi jahaman!" Nanti reader bukan support kamu malahan benci korang pulak.

5. Link blog PANJAAAAANG!
Blogger ini ramai! Pelupa juga ramai! So, saya cadangkan korang guna URL atau link yang ringkas lagi mudah untuk diingati. Contoh: "ZhyzhyChin.blogspot.com" bukannya "SayaZhyzhyChinTuanBlogIniHarapMaklum.blogspot.com" alahai, takda orang nak copy link blog korang tuh.

6. Background
Nak cantik boleh, nak comel boleh. Tapi janganlah guna background yang semak! Contoh background "Emo, Animated, Colourful" Ya ini memang blog kamu tapi bukan kamu seorang ja baca. If macam itu baik tak payah buat blog.

7. Disabled Right click with Message
Haa! Ini lagi satu, jangan sama sekali letak ini dalam blog, menyampah tahu? Contoh: If ada blogger ini tengah blogwalking dan jumpa tutor best nak share kat semua and credit! Then bila nak copy tetiba "COPYCAT! GO TO H#LL!" yoyo, over sangat dude. Sumpah blogger tuh takkan jejak blog korang lagi.

8. Follow me Follow you
Ini lagi tabiat blogger sekarang. If dah follow nak follow blog dia balik. Alahai, follow biarlah ikhlas bukan sebab nak dia follow awak balik. Ini bukan twitter nak main follow-follow. If blog tuh best tutor atau apa then baru follow bukan nak minta balasan. Annoying okay?

Okay, itu sahaja kot? Nanti if ada lagi saya share okay? Bye :)