Kebaikan Makan Rumpai Laut (Seaweed)
POSTED ON 14 January 2012 AT Saturday, January 14, 2012 \ leave a comment (0)

Hey all! My third post for today :D Saya sangat suka makan seaweed, tak kira yang dah diproses atau yang fresh. Sangat suka makan, dan suka makan. Haha! Tapi saya tahu makan jek, khasiat dia tak tahu. So, jom kita tambah pengetahuan sama-sama okay? Hihi.

Manfaat rumput laut bagi tubuh :
  1. Menggurangkan risiko terkena penyakit kanser payudara.
  2. Menghambat pertumbuhan sel – sel kanser secara efektif.
  3. Antioksidan Klorofil pada gangang laut hijau dapat berfungsi sebagai antioksidan. Zat ini membantu membersihkan tubuh dari reaksi radikal bebas yang sangat berbahaya bagi tubuh.
  4. Mencegah Kardiovaskular Para Ilmuwan Jepun merumuskan, ekstrak rumput laut dapat menurunkan tekanan darah pada penghidap penyakit  hipertensi. Bagi pengidap stroke, mengambil ekstrak rumput laut juga sangat digalakkan kerana dapat menyerap kelebihan garam pada tubuh.
  5. Makanan Diet. Kandungan serat (dietary fiber) pada rumput laut sangat tinggi. Serat ini bersifat mengenyangkan dan memperlancarkan proses metabolisme tubuh sehingga sangat baik dihadam oleh penderita obesitas. Karbohidratnya juga sukar dicerna sehingga anda akan merasa kenyang lebih lama tanpa merasa dituh dah macam gemuk.
Kandungan yang bermanfaat dari rumput laut :
  1. Magnesium
  2. Serat
  3. Kalsium
  4. 4. Kalori
  5. Iodine
  6. Zat Besi
  7. Seng
  8. Protein
  9. Vitamin B 12
Hah! Korang dah baca? So, marilah kita sama-sama telan sushi bebanyok! Arigato Gozaimas! Haha :D

Labels: